Fer pagar als robots la Renda Bàsica Universal

Com fer pagar impostos als robots i la Renda Bàsica Universal de manera que tots hi sortim guanyant?

Idees estrafolàries: fer pagar impostos als robots, la renda bàsica universal i la Seguretat Social.

Els robots pagaran mai impostos? Pot semblar ciència ficció, però aquest debat ja està sobre la taula. Algunes persones fins i tot s’atreveixen a dir que contribuiran decisivament a l’anomenada Renda Bàsica Universal.

La Renda Bàsica Universal (RBU) és una proposta de política sociopolítica en la qual tots els ciutadans d’un determinat país reben una subvenció econòmica estipulada legalment i igualment establerta. Una renda bàsica es pot implementar a nivell nacional, regional o local.

Val a dir que aquí entenem robots en el seu concepte ampli: des d’ordinadors equipats amb intel·ligència artificial i potents algoritmes als androides com els de Boston Dynamics o l’Asimo d’Honda.

Durant la revolució industrial, els operaris treballaven moltes hores a la cadena de muntatge, una feina pesada i poc qualificada. Però té cap sentit en ple segle XXI?

Robots Cadena de muntatge

En un futur es més que probable que força feines encara requereixin humans. Aquelles feines que impliquen un tracte humà (docents, educadors socials, terapeutes, psicòlegs…) o que tinguin una vessant artística o creativa (dissenyadors, artesans, pintors, escriptors, artistes en general…).

De fet, hi ha una web que et diu quines possibilitats hi ha de que la teva feina acabi essent substituïda per un robot: Will robots take my job?

Robots i llocs de treball
Caixer automàtic.

Per a tranquil·litzar-nos tots plegats una mica, també apareixeran moltes noves ocupacions que encara ni existeixen.

Però els robots, amb algorismes cada cop més sofisticats, acabaran substituint més i més treballadors humans per fer qualsevol tasca que es pugui convertir en algoritmes. Un caixer automàtic substitueix de mitjana 6 treballadors d’una sucursal bancària, Wall Mart va substituir els seus comptables per ordinadors, els algorismes regeixen les finances, i a les línies de muntatge ja hi veiem més robots que humans.

El quid de la qüestió és trobar una fórmula guanyadora per a tothom: les persones que perden la feina a causa dels robots, els mateixos robots i els empresaris.

Però és això possible?

Una proposta molt innovadora ha sorgit de la comunitat Blockchain: Què passaria si els robots paguessin impostos en criptomonedes?

El sistema funcionaria així:

  1. Els robots farien la seva feina, per la qual cosa rebrien un sou en monedes digitals;
  2. després destinarien un terç del seu sou a pagar el seu manteniment, un terç es destinaria a la cartera dels ciutadans (l’esmentada Renda Bàsica Universal) i l’altre terç pagaria la Seguretat Social
  3. la gent podria pagar béns i serveis amb els diners de la RBU.
  4. els empresaris se’n beneficiarien i podrien reinvertir i continuar oferint béns i serveis als ciutadans.
    Sembla ben bé un cicle virtuós.
robots pagar Renda Bàsica Universal Seguretat Social humans

Pot ser que triguem una mica a acostumar-nos-hi, però ja estem avesats a les màquines dispendadores, els caixers autòmatics i a parlar amb Siri o Cortana, els nostres assistents virtuals. Per no parlar del xat GPT!

Sembla una fórmula win-win-win brillant que podria convertir un futur sovint albirat com a distòpic en un altre d’alternatiu on la gent gaudiria de més temps lliure. Al cap i a la fi, els robots realitzen tasques avorrides i repetitives que als humans normalment no ens agrada fer. Hi ha criptomonedes que generen un subproducte anomenat gas que sembla que es podria destinar a aquesta Renda Bàsica Universal.

Seria un gran avenç en la història de la humanitat, tant en termes socials com tecnològics. Queda per veure si només es tracta de xerrameca o és una proposta seriosa.

Robots dibuixats per Intel·ligència Artificial
Robot pintat per Intel·ligència Artificial
Robot fet per Intel·ligència Artificial
Robot creat per Intel·ligència Artificial

Robots dibuixats per Intel·ligència Artificial


Si t’ha interessat aquesta publicació, potser t’agradarà llegir:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *